Konditionsträning vs styrketräning

Konditionsträning vs styrketräning vad är egentligen bäst för förbränningen och viktnedgång?

Om detta tvistar de lärda.

Det viktigaste är nog egentligen att hitta en träning som du tycker är rolig den bästa träningen är den som blir av. Generellt kan man dock se att konditionsträning gör att du förbättrar kroppens syreupptagningsförmåga och uthållighet. Utöver det får du även positiva effekter så som att hjärtat mår bättre, du ökar din ämnesomsättning, blir gladare och när det kommer till viktminskning bidrar det, som med all kontinuerlig träning, till fettreducering.

Styrketräning skapar generellt en högre förbränning som håller i sig även när du vilar mellan dina pass. Det innebär rent krasst att du skulle kunna hålla dig till enbart styrketräning för att fortsätta gå ner i vikt (eventuellt genom att skruva lite i ditt upplägg). Men! Då missar du en massa andra bra hälsoegenskaper som flåset bidrar med och att få variation. Med andra ord du har sannolikt en högre förbränning med konditionsträning men sannolikt en högre efter förbränning av styrketräning. Slutsatsen blir någonstans att det bästa är en kombination för att få den bästa av två världar. I slutändan är det dock alltid bättre att träna att inte träna oavsett om du springer längs en väg efter en boll eller kämpar med vikterna på gymet ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.